~ Tak faham...bodoh atau tamak ? ~


















Selamat pagi dan salam sejahtera kepada semua yang datang baca blog aku =).Nih pagi Sabtu nih aku nak bagitau sumthing sket lah pandangan aku tentang Rakyat.So ape kena mengana Rakyat dalam hal nih..aku hari nih nak cakap pasal DUIT RAKYAT !.So bila kita cakap pasal rakyat yang terlintas kat minda kite mestilah pasal penduduk Malaysia yang tersayang nih kan.Ok so taknah tangguh cakap banyak terus kite fokus kepada duit rakyat.Bile sebut je duit rakyat maka terlintas juga pasal rakyat Malaysia banyak bayar tax itu..tax ini dan macam2 jenis cukai dikenakan.Cukai nih dugunakan untuk bayar gaji governments servant dan digunakan juga untuk pembangunan negara.Dan satu lagi,duit2 cukai yang dibayar 27 Juta Rakyat Malaysia nih adalah digunakan untuk sektor pelajaran terutamanya dalam pemberian biasiswa dan pinjaman pelajaran...so nih la aku naik panas hati nih.

Aku study kat UniKL dan aku duduk kat sini tengok kawan2 aku yang dapat loan MARA,dan tak terlepas juga kawan2 aku kat UK dan mana2 lah diorang pergi pon.Masing2 bila dapat loan MARA habis belanja beli itu lah,beli inilah...kalo kat Malaysia nih,kumpul duit beli motor lah,beli barang2 PC la,,beli iPhone la,henpon 3G mak G ape2 kagi tah sume boros..kalo yang kat oversea plak,pergi jalan2 keliling europe lah..beli DSLR lah,beli itu dan beli ini dan macam2 lagi..astaga,punya lah senang belanja duit tu semudah itu..korang tahu tak betapa susahnye lah nak dapat duit ??? Korang senang2 aje dapat duit terus habis boros ??? Hoi anak watan...betapa jangan kaburkan diri korang dengan kejayaan korangyang tak seberapa itu,dedarlah dan berpijak dibumi yang nyata...jangan ingat mentari menyinar all the time.Betapa ramai keluarga daif dan susah payah di Malaysia ini bersusah payah mencari sesuap rezeki...si ayah membanting tulang bekerja keras,si ibu juga tak kurang juga bertungkus lumus mencari keperluan keluarga....ramai orang kat dunia nih hidup bersusah payah dan mati kebuluran,namun anda semu hidup bermewah tanpa merasai betapa susahnya nak cari even RM1 ? Anda semua membelanjakan wang kutipan cukai dan hasil titik peluh rakyat dengan semudah itu dan dah la boros hasil usaha orang lain..pastu pergi tayang kat Facebook dan berlagak dengan gahnya tayang kat orang yang..I dah pergi sini,I ada nih..I dah pernah rasa itu..dan macam2 lagi...korang nih sedar tak sebenarnya ? Duit tu korang senang2 boros..walhal orang kat tempat lain bersusah payah nak cari makan untuk famili..korang tak rasa ke betapa beratnya nak belanjakan wang nh ?

Selamba aje habiskan 600 British pounds untuk pergi trip keliling Europe la,nak pergi main ski la..nak pergi Scots lah,nak pergi naik Eiffel la...orang kat Malaysia nih,kerja sehari suntuk cari duit,,ade yang kena bayar RM10 aje sehari tahu tak ? Itu lah korang yang tak tahu harga duit itu..sekarang nih mentang2 la dapat duit tiap2 bulan just tunggu duit masuk bank...sebab tu korang tak rasa susah,cuba try skali MARA tak masuk duit 4-5 bulan,time tu baru la korang rasa susah takde duit...time ade duit lupa diri,time tu MARA tak bayar korang plak akan caci maki MARA kata pegawai tak buat kerja..ape hal pulaknya ? Masa kamu semua berduit tak reti nak menyimpan habis kering 650 pound sebulan yang MARA bagi (Overseas) n RM700 ntok UniKL students...ape la nak jadi ngan korang  ni ha ? AKu tak dapt loan n aku tahu betapa susah nak cari duit..aku tengok kawan2 aku belanja macam  duit tu hak mereka sepenuhnya dan lupa dari mana duit tu datang dan jangan lupa..sesen duit itu dianiaya,berdosalah anda...so maaf kepada yang terasa,tapi aku memang sedih tengok kawan2 dan orang yang aku kenal boros dan lupa diri dan tak berpijak dibumi nyata...

1 Response to ~ Tak faham...bodoh atau tamak ? ~

  1. aku suka entri ko ni.
    nasib baik ada juga orang masih ada kesedaran mcm ni.

    yg paling kelakar, bila dah abis boros duit, tebalkan muka minta lagi kt family. x fhm btul.

Post a Comment